جزئیات قانون جدید بانک مرکزی

فصل 20- فرشاد محمدپور با تشریح جزئیات مهم قانون جدید بانک مرکزی اظهار داشت: قانون جدید بانک مرکزی پس از گذشت 8 سال از آغاز تغییرات تکمیل شد.

معاون نظارتی بانک مرکزی به فاصله زمانی 6 ماهه تا اجرای قانون جدید بانک مرکزی اشاره و بیان کرد: در این مدت باید آیین نامه ها، دستورالعمل ها و اقدامات لازم برای اجرای قانون جدید تدوین شود. توسط بانک مرکزی

محمدپور بازنگری در قانون پولی و بانکی کشور را یکی از دغدغه های اصلی دستگاه های تصمیم گیری اقتصادی کشور دانست و افزود: با عنایت به اقدامات انجام شده در چند سال اخیر در زمینه اصلاح قانون پولی و پولی کشور. قانون بانکداری، بانک مرکزی در دوره جدید مدیریت خود به نظارت بر جلسه ادامه خواهد داد و صلاحیت نظام و شورای نگهبان را تشخیص داد.

وی مهمترین تغییر قانون جدید بانک مرکزی نسبت به قانون قبلی را ترکیب شورای عالی دانست و افزود: علاوه بر شورای عالی، در قانون جدید که جایگزین شورای پول و اعتبار شده است مقداری قانون جدید عناصر مهم دیگری مانند شورای حقوقی را پیش بینی کرده است.

معاون نظارتی بانک مرکزی به تغییرات ترکیب شورای عالی در قانون جدید نسبت به ترکیب شورای پول و اعتبار اشاره کرد و گفت: ترکیب جدید شامل رئیس بانک مرکزی، رئیس کل کشور است. شورا، وزیر اقتصاد و رئیس سازمان برنامه و بودجه از طرف دولت حضور دارند.

به گفته محمدپور، دو عضو جدید شورای اجرایی یعنی معاونت مقررات و کنترل و معاونت سیاست پولی و اعتباری نیز در شورای عالی حضور خواهند داشت. همچنین دو کارشناس اقتصادی و دو کارشناس حوزه بانکی با پیشنهاد مدیر کل و تایید رئیس جمهور در هیات مدیره شرکت خواهند داشت.

محمد استحلال پور استقلال اعضای شورای عالی در قانون جدید بانک مرکزی را نقطه قوت دانست و افزود: ماده مهم دیگر قانون جدید ماده ۲۲ است که مربوط به فعالیت شورای انتظامی بانک مرکزی است. بانک. بانک.

این مقام مسئول بانک مرکزی ادامه داد: بر اساس تغییرات جدید، هیات بدوی انتظامی از دو کارشناس پولی و بانکی به انتخاب رئیس جمهور تشکیل می شود. هیأت تجدیدنظر انضباطی نیز متشکل از 5 نفر خواهد بود. علاوه بر این، دادگاه ویژه ای داریم که در قانون جدید به مسائل پولی و بانکی رسیدگی می کند.

محمدپور همچنین به موضوع تقویت قدرت و اقتدار نظارتی بانک مرکزی در ارتباط با مسائل بانک های غیررسمی اشاره کرد و اظهار داشت: در گذشته بانک مرکزی به عنوان ناظر پولی و بانکی در موارد غیرقانونی تصمیم گیری می کرد. بانک‌های اجرایی که رای‌دهی در دستگاه‌های قضایی کشور را متوقف می‌کنند و باعث اختلال در کار اصلاحی بانک‌های نابسامان می‌شوند.

معاون نظارتی بانک مرکزی مواد 19 تا 34 قانون را به اختلافات جاری در نظام بانکی که مربوط به حوزه تنظیم و کنترل است، مرتبط دانست و افزود: سه ماده 27، 28 و 29 این قانون است. “جعبه کنترلی” بانک مرکزی که اقدامات اکتشافی، پیشگیرانه و اصلاحی در آن طبقه بندی می شود.

وی همچنین به تقویت اختیارات معاونت نظارتی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: اختیارات در حوزه نظارت و پیشگیری از مشکلات نظام بانکی در قانون جدید در قالب یک بند مجزا دیده شده است.

محمدپور امکان استفاده از ابزارهای کنترلی بانک مرکزی در زمینه معاملات با بانک ها و افراد تحت کنترل این بانک مانند صرافی و لیزینگ را نقطه قوت قانون جدید دانست.

به گفته این مقام بانک مرکزی، در حال حاضر با قانون جدیدی روبرو هستیم که بر اساس آن باید نظام پولی و بانکی کشور مدیریت شود. قانون فرصت بسیار خوبی را به بانک مرکزی داده است تا وظایف نظارتی و نظارتی خود را به نحو احسن انجام دهد و از تبدیل بانک های متعادل و سالم به بانک های نامتعادل و ناسالم جلوگیری کند.

قائم مقام بانک مرکزی با تاکید بر اینکه پیش بینی می کنم با اجرای کامل قانون بانک مرکزی شاهد ارتقای چشمگیر شفافیت نظام پولی و بانکی کشور باشیم، گفت: این قانون بر نظام بانکی و اشخاص تاثیرگذار خواهد بود. تحت کنترل بانک مرکزی.در چارچوب درست فعالیت کند./فارس

Howard Gaines

مزاحم عمومی کافه قهوه. موسیقی نینجا. طرفدار فرهنگ پاپ

تماس با ما